…𝙚𝙣 𝙙𝙚 𝙘𝙤𝙢𝙢𝙪𝙣𝙞𝙘𝙖𝙩𝙞𝙚 𝙡𝙤𝙤𝙥𝙩 𝙤𝙤𝙠 𝙨𝙩𝙧𝙤𝙚𝙛.

Vaak is mijn eerste contact met de werkgever. Er zijn oprechte zorgen over de medewerker. "We zien dat er onvoldoende declarabele uren worden geschreven, terwijl hij altijd druk aan het werk is. We krijgen er gewoon de vinger niet achter wat er nu eigenlijk aan de hand is, en de communicatie loopt ook stroef." Uitleg van de werknemer: "Ik heb onvoldoende projecten om uren op weg te schrijven. De afspraak is dat we maar een bepaald percentage van onze tijd mogen boeken op andere sub-posten. Daar houd ik mij aan." Wat is de afspraak wanneer je nog ruimte hebt voor projecten? "Dat communiceren we in het team, maar ik ben daar heel voorzichtig mee. Ik heb geleerd dat als je dat aangeeft, je meteen een berg extra werk over je heen krijgt." Heb jij een idee hoe dit anders kan? Wel communiceren dat je ruimte hebt maar niet dat je dan meteen overladen wordt met werk? "Ja daar heb ik over nagedacht, het zou beter zijn wanneer ik aan kan geven dat ik ruimte heb voor 2 taken met een omvang van x uur en krijg ik er meer, dat ik die dan zonder uitleg gewoon terug kan geven. Dan moet dit wel een team afspraak worden." "𝙄𝒔 𝒅𝙚 𝙘𝒐𝙢𝒎𝙪𝒏𝙞𝒄𝙖𝒕𝙞𝒆 𝒆𝙘𝒉𝙩 𝙨𝒕𝙧𝒐𝙚𝒇, 𝙤𝒇 𝒐𝙣𝒕𝙗𝒓𝙚𝒆𝙠𝒕 𝒉𝙚𝒕 𝒂𝙖𝒏 𝒅𝙪𝒊𝙙𝒆𝙡𝒊𝙟𝒌𝙚 𝙬𝒆𝙧𝒌𝙖𝒇𝙨𝒑𝙧𝒂𝙠𝒆𝙣? Door samen afspraken te maken over hoe en wanneer je aangeeft dat je ruimte hebt voor nieuwe taken, ontstaat er meer duidelijkheid en gelijkwaardigheid in de samenwerking."

  • Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Reacties